Drøfting
Etter forrige møte sende FAU ein førespurdad til skulen om kva gjeldande retningslinjer for mat og måltider ein har i skulen – og dette vart innleiinga til saka. Rektor har sendt informasjon kommentarar til FAU som førebuing til saka.
Skulen sine kommentarar
FAU har etterspurt informasjon om «matjungel»: For å ikkje drunkne føresette i informasjon har det berre kort i årshjulet blitt vist til, og at det vert lagt til rette for måltid i samband med prosjektet ca. 1 gong i veka. For føresette som er særskild interessert kan det søkjast opp meir
informasjon på nett. Gi eit vink om det er ønskjeleg med meir informasjon om dette.
Det er ulik praksis rundt mat/måltid, alt etter klassesteg og kva som passar den einskilde klasse best. Elevane har også ei stemme inn her og kan seie noko om kva dei ønskjer. På skulen har vi (som ein av få skular) mat inne som ein del av undervisningstid. Då får ungane lenger utetid/friminutt; vi må då helst ha undervisningsaktivitetar under maten/måltidet (supernytt, bok osv) for å kunne forsvare ein slik praksis. Elevane får 15-20 minutt til å ete på.
Skulen har ikkje noko ønskje om felles prosedyre for korleis måltida skal gjennomførast, her må det vere rom for kvar einskild klasse til å nytte skjønn, etter ønskje og behov. Måltidsavvikling er med jamne mellomrom tema på lærarane sine team – og avdelingsmøter. Då vert det diskutert kva og korleis praksis i dei ulike klassane, og lærarane deler idear og tilbakemeldingar på tvers. På denne måten vert ein ofte einige om praksis for eigen klasse eller avdeling. Det er difor ikkje tilfeldig gjennomføring, men ein praksis ein samsnakkar om.
FAU sine kommentarar
Som ein første innsats/intro til tema og sak, har vi i FAU gått gjennom «
Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skolen». Dei viktigaste momenta frå denne vi ynskjer å løfte som eit innspel til ein debatt/prosess knytta til dette med mat og måltid er:
- Helhetlig arbeid med mat og måltider på den enkelte skole og SFO er viktig for å gi gode rammer for måltidene og god ernæringsmessig kvalitet på mat- og drikketilbudet.
- Det å innarbeide retningslinjen for mat og måltider i skolens egne styringsdokumenter og trekke inn skolens råd og organer, vil fremme en helhetlig tilnærming til arbeidet med mat og måltider
- Involvering av foresatte i arbeid med mat og måltider i skole og SFO vil kunne bidra til at kunnskap og holdninger elevene får om kosthold i skolen, gjennom både fag og skolemåltider, følges opp hjemme.
- Fra et læringsperspektiv er måltidene en grunnleggende faktor for å fremme konsentrasjon og læring
- Å spise handler om mer enn å bli mett. Det sosiale samlingspunktet som måltidet representerer er viktig for fellesskapet og for å skape trivsel. Skole og SFO må sørge for at det finnes egnede muligheter for bespisning som også ivaretar måltidets sosiale funksjoner.
- Uavhengig av hvor elevene spiser, er det viktig å jobbe for at måltidene er trivelige og at det fysiske miljøet tilrettelegger for at elevene nyter maten og det sosiale samværet. En hyggelig stemning rundt måltidet stimulerer appetitten og virker inkluderende.
- Det er behov for å sette av minimum 20 minutter til å spise, slik at alle får mulighet til å spise i ro og til de er mette. Tid til håndvask, og til å finne frem mat og rydde etter seg, bør komme i tillegg til minimum 20 minutter spisetid.
Helsedirektoratets kartlegging av mat og måltider i skole og SFO i 2013 viste at en urovekkende lav andel skoler legger til rette for at elevene får minst 20 minutters spisepause. Andelen skoler som hadde organisert skoledagen slik at elevene fikk minst 20 minutters spisepause var 55 % for barnetrinnet (1.-4. trinn) og 40 % for mellomtrinnet (5.-7. trinn).
- Måltidene kan være en treningsarena for samtaler og bidra til å bygge sosiale relasjoner
- Skolen bør ha en bevisst holdning til bruk av TV eller annen underholdning under måltidet siden dette kan forstyrre spisingen og måltidets sosiale funksjon.
Frå FAU vart det understreka at det er i hovedsak er foreldrene sitt ansvar å lære ungane å kunne gjennomføre eit måltid med stil, og bidra på det sosiale i og rundt måltidet.
Vedlegg
- Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skolen
Last ned